Saturday, August 31, 2013

סמלים

סמלים :

נושא מרתק בעניי ומחובר אלי לחיים האישיים ולעשייה שלי במיוחד הוא נושא של סמלים והמשמעות שאנו נותנים להם בכל חברה וחברה.

מה זה סמל ? סמל הוא ייצוג של מושג כלשהו רעיון ,חפץ, תפיסה אשר מקבל משמעות עמוקה יותר מזו הקיימת בו בדרך כלל, הוא מוכר בתוך תרבות, דת או חברה מסויימת .

*כולנו סמלים בחיים אחד של השני עשה ואל תעשה-ערמות של מורים ורבים לי בחיי כדוגמאות לחיקוי ואחרים שבזויות פחות מחייכות ,נכנסים לקטגוריה השנייה .

*אנחנו אלה שנותנים כח ומשמעות לעצמים שבחיינו , חולצה זו היא חולצת המזל שלי ולכן איתה אלך לראיונות עבודה , זה מטבע המזל שלי ולכן אשמור לי אותו בארנק שיברכני בשפע חומרי,הנה טבעת הבילוי שלי שמרוממת את רוחי תמיד ולכן איתה אצא לרוח ועוד ועוד..

*על אותו המשקל אמונות תפלות בחיינו , חתול שחור זה מזל רע- האמנם? , על מראה שבורה אסור להסתכל , כניסה לבית ברגל ימין וכדומה מי קבע ואיפה?. מעניין מאוד גם, שמשמעותם של הסמלים משתנה מתרבות לתרבות לדוגמא אצל היוונים ינשוף הוא סמל לחכמה ואילו אצל הילידים האינדיאנים משבט ה״נבאהו״ הוא סימן המבשר רעה, מי צודק?

 *סמלים בדתות- מגן דוד שעד ימיי הבניים הופיע בתקופות שונות בתרבויות שונות והמשיך כסימן יהודי מובהק,צלב שמזוהה עם הנצרות רק מהמאה ה-2 וקודם לכן בדתות ותרבויות רבות ושונות , חמסה כהגנה מפני עין הרע, על פי המסורת המוסלמית זו היד של פאטמה בתו של הנביא מוחמד וביהדות זוהי ידה של מרים אחות משה,צלב הקרס סוואסטיקה על פי המסורת ההינדית מסמל מזל טוב והצלחה ואילו ממלחמת העולם השנייה הפך הוא סמל לנאציזם ולגזענות, מעניין לא?

* גלגלי מזלות למינהן , הרגיל , הסיני.. בסיני אני מזל קוף , כל ילידי אותה השנה דומים בהכרח?ברגיל,אני מזל מאזניים מה זה אומר עלי..? אם נתעמק יש את אופק שלנו, מצב הכוכבים והשמש במקום שבו נולדנו- יש מוחלט..?

* בתכשיטיי נותנת אני תכונות אנושיות לכל מטבע ואומרת מה הוא יגרום לכל אדם ואדם להרגיש,כמובן שהתאמה, חשובה היא,חיבור בין המטבע לרצונותיו של האדם.

פעם פגשתי אישה יפיפיה, חדה ,אנרגטית ורק בת 89 וחצי שאלתי אותה מהו הסוד לבריאות,שמחת חיים ואריכות ימים היא ענתה לי בחיוך, כאילו מסגירת סוד : ״גנים טובים ומזל טוב״

לגבי הגנים אולי אין יותר מידי מה לעשות אבל לגבי המזל יש ויש כאן נכנסים המטבעות שלי בשינוי צורה ושינויים מלאים בתמורה

בברכת שפע, שגשוג ובשורות מחייכות

נועה תם

8 comments:

  1. אכן, היטבת לתאר את חשיבות הסמלים בחיי האדם. בכל התרבויות והדתות ניתנו משמעויות עמוקות לחפצים: ארבעת המינים, הטלית,המזוזה,הכיפה, ומה לא,ואולם למרבה הפלא גם בעולם החילוני לא חסרים סמלים וטקסים: הדגל, סמל המדינה, והנפת הנשק בטקסיות.
    נדמה שהסמל בא לרמז על משמעויות עמוקות בחיינו, והוא הוא הכלי שבידנו לרמוז על רגשותנו אליהם.
    וכך את בעבודך האמנותית מעניקה למטבעות משמעות סמלית. אם לא די בסמלים המוטבעים עליהם מלכתחילה, הרי שאת מוסיפה נופך משלך, נופך המתכתב גם עם האמנות המודרנית וגם עם המסורות השונות והטעם האישי, כך שהמוצר המוגמר אוצר בתוכו את ההכלאה הקסומה בין ישן לחדש , בין האמן העתיק לאמן העכשוי.
    חוץ מזה, זה פשוט יפה :-)

    ReplyDelete
  2. מילים יפות וחכמות
    המטבעות שלך פשוט מדהימים ויופי שכזה הוא בטח סמל למזל טוב:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ראסיותת שיהיה לנו מזל ושיהיה הוא הכי טוב שאפשר אוהבת מלא ראסיות

      Delete
  3. "כל המוסיף גורע"
    אני צריך סמל בבקשה
    !!

    ReplyDelete
  4. אחלה מאמר ואחלה מטבעות!!!

    ReplyDelete
  5. נועההההההה אני כל כך אוהבת לקרוא את מה שאת כותבת אני יכולה לשמוע אותך מדברת מהלב :) תמשיכי לכתוב את כותבת בצורה משגעת קלילה ונעימה לקריאה .

    ReplyDelete